دوربین مداربسته ای که نباید نسبت به خرید آن اقدام کنیم

در بازار امروز سیستمهای حفاظتی ایران طبق نظر کارشناسان پارسیس الکترونیک در حدود ۳۰۰ برند مختلف حضور دارند.از این تعداد، تقریبا ۵۰ برند از کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، کره و تایوان، ۵۰ برند بصورت اصلی یا OEM از کشور چین و الباقی برندهای بی‌پایه و اساس و جعلی هستند که وجود خارجی نداشته و موجودیت آنها به آرم یا برچسبی خلاصه می‌شود که بر روی دوربین‌های بی‌نام و نشان، حک شده و یا چسبانده می‌شود!

با این وصف مشخص است که انتخاب دوربین یا دستگاه ذخیره‌ساز مناسب، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نخواهد بود.

در این شرایط یکی از بهترین راهکارها، «معرفی دوربین‌هایی است که نباید بخرید».

۱ . دوربین‌های مداربسته آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ با رزولوشن پایین‌تر از HD و سنسور CCD یا DIS به جرگه مردگان پیوسته‌اند! منظورمان دوربین‌هایی است که رزولوشن آنها با اصطلاح تی‌وی‌لاین (TVLine)سنجیده می‌شود.

چندی پیش سونی رسما اعلام کرد که به تولید سنسورهای CCD پایان می‌دهد. از این گذشته اکثر سنسورهایی که بنام سونی بر روی دوربین‌ها تعبیه می‌شوند، تقلبی هستند.

وضعیت به حدی بغرنج شده که سونی بازار چین را (بغیر از چند برند معتبر) تحریم کرده و به آنها سنسور نمی‌فروشد.

درحال حاضر انواع ارزان‌قیمت دوربین‌های AHD با قیمت‌های بسیار پایین (حدود ۱۰۰ هزار تومان برای مدل‌های با لنز ثابت و کمتر از ۲۰۰ هزار تومان برای مدل‌های با لنز وریفوکال) در بازار وجود دارند که کیفیت تصویر تقریبا مناسبی ارائه می‌دهند.

به این ترتیب خرید دوربین‌های آنالوگ هیچ توجیه فنی یا اقتصادی ندارد. پول خود را بابت دوربین و رزولوشن منسوخ هدر ندهید.

۲ . دوربین‌های AHD ارزان‌قیمت

مدتی است که در چین دوربین‌های ۷ و ۱۰ دلاری AHD تولید می‌شود! ناگفته پیداست که پردازنده تصویر آنها نمی‌تواند تولید نکست‌چیپ (صاحب فناوری AHD) باشد.

در این دوربین‌ها از سنسور و پردازنده‌های بسیار ارزان‌قیمت استفاده شده و عملا کار نرم‌افزاری روی آنها صورت نگرفته است.

بر خلاف تصورِ اغلب کاربران، حدود نیمی از کیفیت تصویر، مربوط به الگوریتم نرم‌افزاری است که در دوربین‌های ارزان‌قیمت اثری از آن یافت نمی‌شود.

بنابراین از خرید دوربین‌های ارزان‌قیمت AHD با این تصور که «چون HD است پس کیفیت خوبی دارد» بپرهیزید.

بطور مشخص، منظورمان دوربین‌های دام و بولت با لنز ثابت کمتر از ۹۰ هزار تومان و دوربین‌های وریفوکال کمتر از ۱۸۰ هزار تومان است.

۳ . دوربین‌های تحت‌شبکه با رزولوشن پایین‌تر از ۳ مگاپیکسل

با ورود فناوری‌هایی مانند TurboHD, HDCVI و AHD که رزولوشن ۲ مگاپیکسل را با کیفیت بالا و قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از دوربین‌های تحت‌شبکه ارائه می‌دهند، دوربین‌های تحت‌شبکه ۱ و ۱٫۳ مگاپیکسل عملا مرده‌اند و دوربین‌های ۲ مگاپیکسل نیز توجیه خرید خود را از دست داده‌اند.

البته منظور ما دوربین‌های آیپی ۲ مگاپیکسل با نرخ فریم معمولی (تا ۳۰ فریم بر ثانیه) است. دوربین‌های با نرخ فریم بالا مانند ۶۰ یا ۱۲۰ فریم، از این قاعده مستثنا هستند.

۴ . محصولات داهوا و هایک‌ویژن بدون گارانتی اصلی

البته خرید هر برندی بدون گارانتی اصلی، اشتباه است، اما این موضوع در برندهای داهوا و هایک‌ویژن که حاکمان بلامنازع بازار دوربین مداربسته در ایران و اغلب کشورهای دنیا هستند، نمود بیشتری دارد.

قیمت‌های تقریبا پایین این برندها به هیچ عنوان نشانه کیفیت پایین نیست. هر دو آنها در بین ۱۰ برند برتر دنیا در سال ۲۰۱۵ جای دارند و از بالاترین استانداردها در ساخت محصولات بهره می‌برند.

بدلیل اقبال بازار به این دو برند خصوصا برند داهوا، برخی افراد اقدام به خرید و واردات نمونه‌های استوک از توزیع‌کننده‌های چینی می‌کنند.

در بازار چین به محض آغاز زمزمه‌های خارج‌شدن یک مدل خاص از خط تولید، توزیع‌کنندگان یا اصطلاحا گلدپارتنرها، برای جلوگیری از ضرر و زیان، محصولات را با تخفیف‌های ۲۰ تا ۵۰ درصدی عرضه می‌کنند.

تا اینجای کار بنظر مشکلی وجود ندارد، مشکل از جایی شروع می‌شود که بدانید نمونه‌های رفرش و تعمیری نیز به تعداد زیاد در میان آنها یافت می‌شود (مشابه این موضوع در بازار موبایل به وفور قابل مشاهده است).

علاوه بر این، شماره سریال مدل‌های مخصوص بازار ایران و همینطور سایر کشورها با مدل‌های بازار چین متفاوت است. داهوا و هایک‌ویژن نیز با همین روش محصولات غیرمجاز را در بازارهای مختلف شناسایی نموده و به آنها خدمات ارائه نمی‌دهند.

این اجناس بدون گارانتی خریداری و وارد کشور شده و با قیمت‌های پایین‌تر از نمایندگی‌های اصلی توزیع می‌شوند.

مشتریان نیز با اطمینان نسبت به برند داهوا و هایک، محصول را خریداری می‌کنند و خوشحال هم هستند که ارزان‌تر از قیمت نمایندگی اصلی خریده‌اند!

۵ . دوربین‌های AHD داهوا و سامسونگ!

مدتی است که در خیابان لاله زار و همینطور برخی مغازه‌ها در خیابان جمهوری تهران، دوربین‌ها و DVRهای بی‌نام و نشان و تقلبی بانام و برند داهوا و سامسونگ فروخته می‌شوند.

فروشندگان این محصولات با خیال راحت نسبت نبود نظارت لازم، بصورت انبوه و با SMS تبلیغات خود را به گوشی کاربران ارسال می‌کنند.

از قضا یکی از از همین تبلیغات به گوشی نگارنده ارسال شد! کنجکاو شده و تماس گرفتم. شخص فروشنده چند دقیقه‌ای در مورد کیفیت بسیار بالای دوربین‌های AHD داهوا سخنرانی کرد!

بعد از اینکه تعجب خودم را از این موضوع ابراز کردم، با اعتماد به نفس کامل از دریافت نمایندگی رسمی این محصولات و همینطور دوربین‌های AHD سامسونگ سخن گفت!

درنهایت برای حفظ آرامش روح و روان خودم، بابت دریافت نمایندگی به ایشان تبریک گفته و با احترام گوشی را قطع کردم!

قسمت خنده‌دار قضیه اینجاست که هیچ‌یک از این برندها تولیدکننده AHD نیستند! داهوا فناوری انحصاری خود بنام HDCVI را دارد و سامسونگ هم که به کمپانی هانوها فروخته شده، تنها دوربین‌های تحت‌شبکه و آنالوگ قدیمی تولید می‌کند.

بنظر نگارنده، دوربین‌های داهوا AHD را باید درمیان «کُمدی‌ترین تقلب‌های تاریخ بازار دوربین مداربسته ایران» ثبت و ضبط نمود!

برند سامسونگ‌تکوین نیز از وقتی که به هانوهاتکوین تغییر نام داده، مورد توجه دوستان متقلب قرار گرفته و انواع کپی آن از آنالوگ معمولی گرفته تا AHD, در بازار توزیع شده است.

طبق اخبار موثق، سامسونگ‌های تقلبی فروردین ماه امسال بصورت کاملا رسمی از چین وارد شده و به‌راحتی و بی‌دردسر، در بازار بفروش می‌رسند!

۶ . دوربین‌های HDTVI بنام TurboHD هایک‌ویژن

از آنجاکه هایک‌ویژن فناوری TurboHD را بر مبنای HDTVI توسعه داده، برخی از فروشندگان، دوربین‌های متفرقه HDTVI را بعنوان TurboHD معرفی می‌کنند.

البته به تازگی هایک‌ویژن تغییراتی در DVRهای توربو اعمال کرده که امکان اتصال دوربین‌های TVI را نداشته باشند. ضمنا قیمت این محصولات را نیز کاهش داده تا توجیه خرید دوربین‌های TVI در ذهن کاربران از بین برود.

با اینحال، مراقب این موضوع باشید.

۷ . انتخاب دوربین‌هایی که بر روی خود تنها یک برچسب دارند، بعنوان برند معتبر

خرید این دوربین‌ها بخودی‌خود اشکالی ندارد، مشکل آنجاست که بخواهید آنها را بعنوان برند معتبر و معروف خریداری کنید.

این دوربین‌ها تولید کمپانی‌های درجه ۳ و ۴ چین هستند.

۸ . محصولات بدون فاکتور، کارت گارانتی و ضمانت معتبر

اگر به هر دلیل چنین خریدی انجام دادید، خیال خود را راحت کرده و آنها را محصولاتی بدون گارانتی و یکبار مصرف فرض کنید! زیرا به محض بروز کوچکترین مشکل و خرابی، خبری از خدمات (به معنای واقعی) نخواهد بود و فروشنده برای شما تره هم خرد نخواهد کرد!

در پایان لازم به ذکر است که رعایت موارد فوق، ضامن انتخاب و خریدی مطمئن ار میان صدها برند و دوربین مداربسته نیست. توصیه ما خرید محصولاتی با گارانتی معتبر همچون پارسیس الکترونیک می باشد

 

مقاله‌های مشابه

آموزش ست کردن چشم بیسیم دزدگیر سایلکس

آموزش ست کردن چشم بیسیم دزدگیر سایلکس

چشم بیسیم دزدگیر سایلکس یکی از راهکارهای سریع برای پروژه هایی است که امکان نصب چشم سیمی وجود ندارد. سیم کشی چشم سخت می باشد، مصرف کننده در واحد خود مستاجر بوده و میخواهد دزدگیر سایلکس را انتقال دهد و . . . اینها دلایلی است که خیلی از مصرف کنندگان امروزه از چشم بی سیم...

بیشتر بخوانید
مشکل پخش سیاه تصاویر دوربین مداربسته H.265

مشکل پخش سیاه تصاویر دوربین مداربسته H.265

اگر در زمینه دوربین مداربسته فعالیت دارید، بسیار با این مشکل برخورد کرده اید که هنگام پخش تصویر بر روی کامپیوتر تصاویر بصورت سیاه نمایش داده می شوند. فرض کنید برای مشتری خود دستگاه رکوردر H.265 نصب کرده اید. سرقتی از پروژه اتفاق افتاده است و کارفرما به شما اعلام می...

بیشتر بخوانید
آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

دزدگیر سایلکس مدل sg8  بجز مدل sg8-lite دارای رله خروجی اختیاری هستند که می توان برای کاربرهای مختلفی ازآن استفاده نمود. این رله اختیاری دارای کنتاکت های NO, NC هست که با ریموت و نرم افزار دزدگیر سایلکس قابلیت کنترل دارد. نحوه کارکرد این رله از طریق منو دستگاه سایلکس...

بیشتر بخوانید
آموزش ریست رمز ادمین دزدگیر سایلکس

آموزش ریست رمز ادمین دزدگیر سایلکس

آموزش ریست دزدگیر سایلکس، خیلی از مواقع پیش میاد وقتی میخواهیم تغییری در دزدگیر اماکن سایلکس ایجاد کنیم با مشکل فراموش کردن رمز ادمین دستگاه مواجه می شویم. وقتی رمز ادمین دزدگیر سایلکس را نداشته باشید امکان دسترسی به منو اصلی آن مقدور نیست و شما حتی نمی توانید ساده...

بیشتر بخوانید

شما هم به جمع ۱۰,۰۰۰ مشترک خبرنامه‌ پارسیس الکترونیک بپیونید

instagram-parsys

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *