تفاوت بین سیستم RF و AM در گیت فروشگاهی

گیت فروشگاهی

گیتهای فروشگاهی دارای دو تکنولوژی پر فروش در سطح دنیا هستند، در این مقاله می خواهیم شما را در انتخاب ان دو تکنولوژی راهنمایی کنیم.

به عنوان کسی که در حال مطالعه این مقاله در رابطه با تکنولوژی های گیت فروشگاهی هستید، امکان دارد شما این دو تکنولوژی را شنیده باشید و با آنها تا حدی آشنا شده باشید ولی باز شک دارید که برای فروشگاه خود از کدام تکنولوژی گیتهای فروشگاهی استفاده کنید.

تکنولوژی سیستمهای گیت فروشگهای   EAS

(EAS = Electronic Article Surveillance)

این تکنولوژی های اساسی دارای تفاوتهای اساسی می باشند که انتخاب درست در بین این دو تکنولوژی گیتهای فروشگاهی گاها سخت می باشد.

eas-rf-security-gate-parsys

نحوه کارکرد سیستم گیت فروشگاهی AM با تگ  و لیبل

سیستم AM با تشکیل یک زون شناسایی، ارسال سیگنال در فرکانس 58 کیلو هرتز را شناسایی می کند. این سیگنالها بصورت قطاری و پشت سر هم ارسال می شوند و تگ یا لیبلی که در این زون یا ناحیه قرار دارند انرژی دار می کنند. وقتی تگ یا لیبل که شامل یک ورق نازک فلزی مغناطیسی می باشد، وارد این زون شناسایی می شود باعث تشدید سیگنال می شوند. این تگ یک سیگنال با یک فرکانس ثابت را مانند یک دیاپازون ساطع کرده و وقتی که در فرستنده در هنگام ارسال قطاری لحظه ای خاموش می شود، این تگ سیگنال خود را ارسال می کند و توسط گیرنده شناسایی می شود. میکروکامپیوتر داخل گیرنده این سیگنال را دریافت می کند و بررسی می کند که در فرکانس صحیحی باشد و با زمان سیگنال فرستنده سینک باشد، در سطح دامنه درستی باشد و دارای نرخ تکرار صحیحی باشد، اگر همه این موارد صحیح بود گیت فروشگاهی آلارم خود را روشن می کند.

نحوه کارکرد سیستم گیت فروشگاهی RF با تگ  و لیبل

در سیستم RF تگها در واقع یک مدار LC الکترونیکی می باشند که شامل یک خارن و سلف بوده و در واقع یک رزوناتور  بوده که در فرکانس 2 تا 10 مگا هرتز کار می کنند. البته تگهای بازار با فرکانس 8.2 مگاهرتز بیشتر معمول می باشند. البته گیتهای فروشگهای RF  از متدهای جاروب فرکانسی خاص برای جاروب کردن فرکانسهای مختلف استفاده می کنند. حال چگونه از یک مدار LC روزناتور برای گیتهای فروشگاهی ضد سرقت استفاده کنیم؟

به هر قطعه یا وسیله در فروشگاه یک تگ در دسته بندی های مختلف وصل شده است. این تگ میتونه یه برچسب نرم یا یک تگ سخت مانند تگ گلفی و . . .  باشد. در ورودی فروشگاه دو عدد گیت وجود دارد ، یکی از آنها فرستنده  و دیگری گیرنده می باشد. وقتی شخصی میخواهد با یک تگ RF  فعال از بین این دو گیت حرکت کند، امواج رادیویی ارسال شده توسط آنتن فلزی داخل تگ دریافت می شوند. این فرآیند باعث می شود یک جریان خیلی کوچک الکتریکی در مدار LC ما ایجاد شود که موجب ارسال سیگنال رادیویی جدیدی می شود، که این سیگنال توسط گیرنده دریافت می گردد. وقتی این سیگنال در محدوده خاصی باشد، گیرنده آلارم گیت فروشگاهی را روشن می کند.

با نحوه کارکرد سیستمهای RF  و  AM در گیتهای فروشگاهی آشنا شدیم، حال می خواهیم با این پس زمینه علمی مواردی را به شما اعلام کنیم تا در انتخاب این دو تکنولوژی پر استفاده در گیتهای فروشگاهی راحت تر و دقیق تر عمل کنیم.

به طور کلی برای انتخاب گیت فروشگاهای باید دو عامل اساسی را مدنظر قرار داد:

الف- نوع فروشگاه شما و لوازمی که میخواهند در این فروشگاه فروخته شوند

ب- بودجه ای که برای سیستم ضد سرقت فروشگاه خود در نظر گرفته اید.

پس از در نظر گرفتن موارد بالا نکات زیر شما را در انتخاب این دو تکنولوژی  راهنمایی می کند.

  • بایستی در نظر داشت تکنولوژی RF در گیتهای فروشگهای ضد سرقت ارزانتر از گیتهای AM می باشند.
  • هزینه لیبل AM تقریباً سه برابر لیبل RF می باشد.
  • اندازه لیبل AM : عرض 1 سانتی متر طول 4 سانتی متر ضخامت بیشتر از 1 میلی متر
  • اندازه لیبل RF  : عرض 3 سانتی متر طول 3 سانتی متر ( 4×4 و 5×5 هم موجود می باشد)
  • با توجه با ابعاد بالا امکان نصب لیبل AM برای اجناس کوچک راحت تر از لیبل RF می باشد.3
  • بر روی اجناس فلزی هر دو تکنولوژی ضعیف عمل می کنند ولی تکنولوژی گیت فروشگاهی AM بهتر عمل میکند.
  • فاصله بین دو آنتن در لیبلهای RF و AM  تقریبا یکسان بوده و بایستی کم باشد.
  • فاصله بین دو آنتن در تگهای سخت در سیستم RM لازم نیست کم باشد.
  • تنوع تگهای RF بسیار بیشتر از تگهای AM در گیتهای فروشگهای می باشد
  • به طور کلی می توان سیستم AM را برای لوازم آرایشی همانند عطر ، لوازم جانبی موبایل، صنایع دستی، عینک و طلا وجواهر در نظر گرفت.
  • سیستم RF برای لباس فروشی ها و هایپرمارکت ها به علت نبود فلز مناسب می باشند

 

برای نصب گیتهای فروشگاهی خریداری شده از پارسیس الکترونیک می توانید از راهنمای نصب آنها استفاده کنید و به راحتی گیتها را خودتان نصب کنید.

مقاله‌های مشابه

آموزش ست کردن چشم بیسیم دزدگیر سایلکس

آموزش ست کردن چشم بیسیم دزدگیر سایلکس

چشم بیسیم دزدگیر سایلکس یکی از راهکارهای سریع برای پروژه هایی است که امکان نصب چشم سیمی وجود ندارد. سیم کشی چشم سخت می باشد، مصرف کننده در واحد خود مستاجر بوده و میخواهد دزدگیر سایلکس را انتقال دهد و . . . اینها دلایلی است که خیلی از مصرف کنندگان امروزه از چشم بی سیم...

بیشتر بخوانید
مشکل پخش سیاه تصاویر دوربین مداربسته H.265

مشکل پخش سیاه تصاویر دوربین مداربسته H.265

اگر در زمینه دوربین مداربسته فعالیت دارید، بسیار با این مشکل برخورد کرده اید که هنگام پخش تصویر بر روی کامپیوتر تصاویر بصورت سیاه نمایش داده می شوند. فرض کنید برای مشتری خود دستگاه رکوردر H.265 نصب کرده اید. سرقتی از پروژه اتفاق افتاده است و کارفرما به شما اعلام می...

بیشتر بخوانید
آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

دزدگیر سایلکس مدل sg8  بجز مدل sg8-lite دارای رله خروجی اختیاری هستند که می توان برای کاربرهای مختلفی ازآن استفاده نمود. این رله اختیاری دارای کنتاکت های NO, NC هست که با ریموت و نرم افزار دزدگیر سایلکس قابلیت کنترل دارد. نحوه کارکرد این رله از طریق منو دستگاه سایلکس...

بیشتر بخوانید
آموزش ریست رمز ادمین دزدگیر سایلکس

آموزش ریست رمز ادمین دزدگیر سایلکس

آموزش ریست دزدگیر سایلکس، خیلی از مواقع پیش میاد وقتی میخواهیم تغییری در دزدگیر اماکن سایلکس ایجاد کنیم با مشکل فراموش کردن رمز ادمین دستگاه مواجه می شویم. وقتی رمز ادمین دزدگیر سایلکس را نداشته باشید امکان دسترسی به منو اصلی آن مقدور نیست و شما حتی نمی توانید ساده...

بیشتر بخوانید

شما هم به جمع ۱۰,۰۰۰ مشترک خبرنامه‌ پارسیس الکترونیک بپیونید

instagram-parsys

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *