آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

دزدگیر سایلکس مدل sg8  بجز مدل sg8-lite دارای رله خروجی اختیاری هستند که می توان برای کاربرهای مختلفی ازآن استفاده نمود. این رله اختیاری دارای کنتاکت های NO, NC هست که با ریموت و نرم افزار دزدگیر سایلکس قابلیت کنترل دارد. نحوه کارکرد این رله از طریق منو دستگاه سایلکس SG8 قابلیت تغییر دارد. می توان برای کاربری های مختلف مانند روشنایی، سیستم سرمایش گرمایش استفاده نمود.

آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

در این مقاله سعی کرده ایم نحوه راه اندازی و سیم بندی این رله را بصورت مختصر به شما آموزش دهیم. همچنین فیلم آموزشی در اتاق آموزش پارسیس تهیه گردیده است تا شما با مشاهده فیلم اشراف بهتری به راه اندازی رله دستگاه سایلکس داشته باشید.

کاربرد رله در دزدگیر سایلکس

خیلی از مواقع در قدیم وقتی افراد از منزل خود خارج می شدند، چراغ منزل خود را روشن می گذاشتند. با این کار قصد داشتند تا سارقین را از حصور خود در ساختمان مطمئن کنند. ولی امروزه سارقین با روشن ماندن طولانی مدت یک چراغ در خانه اطمینان می یابند که کسی در ساختمان نیست. برای بهبود این شیوه شما می توانید در زمانهایی که در خانه نیستید با نرم افزار سایلکس چراغ خانه را خاموش و روشن کنید تا سارقین گمراه شده و حدس بزنند کسی در خانه حصور دارد.

این رله فقط برای این منظور نیست و شما می توانید هر وسیله برقی را توسط این رله ها کنترل نمایید. کاربری های مختلفی را برای این رله ها می توان برشمرد. بطور مثال ارسال فرمان به سیستم سرمایش گرمایش، ارسال فرمان به دربهای اتوماتیک، خاموش یا روشن کردن تسویه استخر، آبیاری هوشمند و هزاران کاربرد دیگر.

آموزش راه اندازی رله دزدگیر سایلکس

یکی از ساده ترین راه ها برای کنترل دستگاه های برقی استفاده از کلید یا رله می باشد به اینصورت که هرزمان که نیاز داشته باشیم کلید را خاموش یا روشن میکیم رله خروجی دزدگیر یکی از خروجی های دزدگیر است که خارج از ساختار اصلی سیستم دزدگیر است  که  میتوان از آن به عنوان سیستم هوشمند سازی نیز استفاده کرد. نکته جالب توجه در خصوص رله ها، قابلیت تنظیم زمان و عملکرد خودکار رله است بنابراین با تنظیم زمان مناسب، کنترل مدار به طور خودکار و مطابق با تنظیمات انجام خواهد شد.

حالت های قابل تعریف در رله ی دزدگیر اماکن سایلکس به چهار صورت

Disable  (حالت غیرفعال) ،

 on/off (با هر بار ارسال فرمان خاموش و روشن تا دستور بعدی به همان حالت باقی می ماند. به اصلاح حالت الاکلنگی نیز به آن گویند)،

Pulse (گاهی نیاز است که با ارسال فرمان ،رله به صورت لحظه ای روشن و خاموش می شود)  و

timer (با انتخاب این حالت ، با ارسال فرمان ،رله روشن شده و پس از طی شدن زمان مشخص خاموش میشود)  می باشد.

که فرمان و تحریک هریک هم از طریق ریموت و هم از طریق اپلیکیشن امکان پذیر می باشد.برای دسترسی به این منو ،با فشردن کلید  EnterMenu  وارد منو شده و توسط کلید↑ یا ↓  منوی هشتم یا option Relay  را انتخاب کنید سپس دومین مورد یعنی Edit Relay  را برای تغییر وضعیت رله ها انتخاب کنید در مدل SG8 -805S  امکان کنترل 1 رله و در مدل SG8 -805Q امکان کنترل 4 رله وجود دارد.

به عنوان مثال شما گلخانه ای دارید که می بایست ساعاتی مشخص چراغ های رشد گیاهان را روشن نمایید در اینصورت قرار دادن رله در حالت on/off به شما کمک میکند تا با فشردن کلید ریموت در صورتی که به گلخانه نزدیک باشید و یا استفاده از اپلیکیشن  میتوانید چراغ ها را روشن و بعد از زمان سپری شده مدنظر چراغ ها را خاموش نمایید. گاهی نیاز است که با ارسال فرمان ،رله به صورت لحظه ای روشن و خاموش شود در اینصورت وضعیت رله را بر روی حالت pulse  قرار دهید  که فاصله زمانی هر پالس به انتخاب شما قابل تنظیم می باشد . مثلا برای باز کردن درب میتوانید از این حالت استفاده نمایید.

در برخی کاربردها نیاز است که بعد از تحریک شدن و ارسال فرمان ، رله روشن شده و بعد از مدت زمان طی شده مشخص خاموش شود در این شرایط بایستی از رله دروضعیت  تایمر استفاده کنیم که میتوانید از یک دقیقه تا هجده ساعت زمان تعیین نمایید. یه طور مثال در طراحی و پیاده سازی مدار فرمان آبیاری شیفتی، با استفاده از تایمر،مدار فرمان یکی به جای دیگری و یکی پس از دیگری به صورت اتوماتیک عمل میکند .

همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید، زمانی که برق بوبین قطع است، پایه pole  به پایه NC وصل است و وقتی به بوبین برق می دهیم، تیغه داخل رله جابجا شده و این بار پایه pole  به پایه NO وصل می شود. که در رله دزدگیر پایه pole همان com است.

جهت راه اندازی رله خروجی دزدگیر سایلکس بایستی آن را همانند یک کلید تک پل ( در کاربری روشنایی) در مسیر لامپ قرارداد. نقشه سیم بندی آن در تصویر زیر نمایش داده شده است.

سیم بندی سایلکس

تنظیم نرم افزاری رله خروجی دزدگیر silex

در منو 8 دزدگیر سایلکس می توانید نحوه کارکرد رله را تنظیم نمایید. بطور مثال در حالت on-off شما با هر بار فشردن شستی ریموت چراغ را خاموش و با فشردن مجدد دوباره آن را خاموش می کنید. در حالت pulse  شما می توانید یک پالس با زمان قابل تنظیم ارسال نمایید. بطور مثال از این پالس برای باز کردن درب ورودی ساختمان، درب پارکینگ و . . .  استفاده نمود.

فیلم آموزشی راه اندازی دزدگیر سایلکس

در ویدئو آموزشی زیر می توانید نحوه سیم بندی، کانفیگ منو دزدگیر سایلکس مدل sg8 را مشاهده نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید آموزش ریست رمز دزدگیر سایلکس را هم در ویدئو اتاق آموزش پارسیس مشاهده کنید.

مقاله‌های مشابه

آموزش ست کردن چشم بیسیم دزدگیر سایلکس

آموزش ست کردن چشم بیسیم دزدگیر سایلکس

چشم بیسیم دزدگیر سایلکس یکی از راهکارهای سریع برای پروژه هایی است که امکان نصب چشم سیمی وجود ندارد. سیم کشی چشم سخت می باشد، مصرف کننده در واحد خود مستاجر بوده و میخواهد دزدگیر سایلکس را انتقال دهد و . . . اینها دلایلی است که خیلی از مصرف کنندگان امروزه از چشم بی سیم...

بیشتر بخوانید
مشکل پخش سیاه تصاویر دوربین مداربسته H.265

مشکل پخش سیاه تصاویر دوربین مداربسته H.265

اگر در زمینه دوربین مداربسته فعالیت دارید، بسیار با این مشکل برخورد کرده اید که هنگام پخش تصویر بر روی کامپیوتر تصاویر بصورت سیاه نمایش داده می شوند. فرض کنید برای مشتری خود دستگاه رکوردر H.265 نصب کرده اید. سرقتی از پروژه اتفاق افتاده است و کارفرما به شما اعلام می...

بیشتر بخوانید
آموزش ریست رمز ادمین دزدگیر سایلکس

آموزش ریست رمز ادمین دزدگیر سایلکس

آموزش ریست دزدگیر سایلکس، خیلی از مواقع پیش میاد وقتی میخواهیم تغییری در دزدگیر اماکن سایلکس ایجاد کنیم با مشکل فراموش کردن رمز ادمین دستگاه مواجه می شویم. وقتی رمز ادمین دزدگیر سایلکس را نداشته باشید امکان دسترسی به منو اصلی آن مقدور نیست و شما حتی نمی توانید ساده...

بیشتر بخوانید
با دوربین لامپی چرخشی آشنا شویم

با دوربین لامپی چرخشی آشنا شویم

همان طور که از اسم آن پیداست دوربین چرخشی لامپی شبیه به یک لامپ است و این امکان را به شما میدهد تا بدون نیاز به نصاب و تنها با متصل کردن آن به سرپیچ لامپ بتوانید تصاویر محدوده ی مد نظر خود را به صورت 360 درجه دریافت کنید. وقتی می گوییم 360 درجه بدین معنی است که با...

بیشتر بخوانید

شما هم به جمع ۱۰,۰۰۰ مشترک خبرنامه‌ پارسیس الکترونیک بپیونید

instagram-parsys

۱ دیدگاه

  1. مهدان

    با درود
    من میخوام یک خروجی از برد دستگاه بگیرم، به این صورت که مثلا هنگام فعال کردن دزدگیر (Armed) یک یک یا صفر منطقی به من بده حالا چه در سطح ولتاژ 5 و چه 12. اگر ممکن است راهنمایی فرمایید. (به بردهای الکترونیکی و قطعات مسلط هستم.)

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *